Lektion nr 1

Sarah:
Det ar sa mycket intryck, man vet knappt vad man ska saga och jag har suttit ganska lange och tankt pa vad jag ska skriva har for jag ar fortfarande mallos. Det ar sa mycket intryck sa jag har svart att ens satta ord pa det. Men jag tanker bara skriva och lata det bli som det blir, med risk att det blir flummigt och osammanhangande. Ar skakis, lycklig och ledsen pa samma gang. Jag vet inte om det ens har sjunkit in an att vi faktiskt ar har for det kanns overkligt. Det ar tva helt skilda varldar. Som Daniel sa till mig skulle man ha lart sig otroligt mycket om vi skulle behova aka hem imorgon, for vi har fatt uppleva valdigt mycket pa sa har kort tid. Bara for nagra dagar sen satt jag hemma i kalla Kristianstad och nu ar vi i Gambia. Detta ar sa langt ifran det man ar uppvuxen och van vid och man har fatt se hur det verkligen ar for manniskor har. Vi hade informationen om hur det skulle vara har men att uppleva det och fa ta del av det ar en helt annan grej. Gambia ar ett turistland och det kanns sjukt konstigt att ena stunden vara i verkligheten, se manniskor som inte har forutsattningar att klara sig sa bra och andra stunden vara pa hotellet. En uppbyggd varld dar allt ar perfekt, som ar granne med den riktiga. 

Idag var forsta undervisningsdagen och vi var nervosa. jag och D satt uppe igarkvall och gick igenom var lektion och det borjade redan da kande jag mig nervos. Vi visste inte hur barnen skulle reagera pa var lektion, om de skulle tycka det var kul eller trakigt. Hur skulle man hantera olika reaktioner..? Vi pratade och kom fram till att hur det an blir, bra eller daligt, sa lar vi oss anda av det har och meningen med detta ar att visa vad vi lar oss i Sverige, sa vi haller oss till vad vi planerat. Nar vi var var dar imorse traffade vi rektorn an en gang och hamtade var stereo och fick tillgang till biblioteket dar vi skulle undervisa. Cdspelaren funkade inte. Hoppas att vi far igang den imorgon. Men det gick bra anda. Vi mottes av tio nyfikna och tysta barn i rummet och i presenterade oss. berattade var vi kom ifran (Forklarade var sverige lag och berattade om sno, daniel visade en bild senare.) Vi fragade barnen lite om de tycker om att dansa och det borjade ganska blygt. De satt mest och studerade och var nyfikna. Vi gjorde en liten namnrunda och efter det borjade vi med den forsta dansleken.

Nummerleken: Alla stod i ring och sa vars en siffra samtidigt som de gjorde ett danssteg. Det borjade lite blygt det med och vi fick hjalpa en del med att komma pa ett steg. Vi forklarade att allt funkar och kan sattas ihop till en dans. De verkade ha roligt, skrattade och log under tiden. Jag var ganska tankspridd for jag kunde inte fatta att vi verkligen var dar sa jag tappade bort mig, haha.. Men roligt var det och det blev lite lattare. man fick en san fin kontakt med barnen, de var valdigt uppmarksamma och glada.

Spegeln: Vi delade upp de tva och tva och de skulle dansa varandras spegelbilder. Detta gick sadar, de verkade inte riktigt vaga komma pa egna rorelser och stod mest stilla. Vi gick runt for att hjalpa til och fa igang de. Vissa borjade hitta pa egna rorelser men de flesta tittade pa vad vi gjorde.

Hemliga ladan: Vi har med oss kort med olika djur och kanslor pa som barnen ska gestalta genom dans. Vi anvande djurkorten idag och det tyckte barnen var jattekul. Alla var nyfikna pa vad det var for kort i ladan och nar de skulle gestalta djuren tog de for sig.

Kombination: Barnen var inte lika blyga och stallde sig langt fram, jag visade en enkel danskombo som vi korde nagra ganger.

Diagonal: Daniel holl i en enkel diagonal. Att fa eleverna att sta tva och tva pa en linje tog ganska lang tid. De stallde sig automatiskt i ett "flickled" och ett "pojkled". Daniel forklarade vad de skulle gora och ledde barnen. En flicka satte sig ner pa en stol och jag fragade henne om hon inte ville vara med. Hon ville vara med men hon ville inte ga sjalv sa jag gick med henne. Jag trodde att hon var blyg men efter lektionen nar jag fragade hur hon madde svarade hon inte. Jag fragade om hon var ledsen och det var hon, hon ville beratta for mig men det stod massa andra barn i en ring runt sa vi gick ut. De kom efter sa hon viskade i mitt ora "my head is spinning" Hon fick vatten av en snall tjej som hade, for de sa att deras brunn inte funkade.  Vi satte oss inomhus och en pojke kom och sa att hon var dum. Borjade undra hur jag skulle hantera situationen om det skulle uppsta brak. Daniel var inte dar just da, han var med en annan grupp barn. Tva flickor tog tag i mig och sa att han ljog och att det var han som var dum, de sa att han var dalig pa matte och ljog om att Fatu som flickan hette var dum. Jag sa att ingen var dum och sen gick vi ivag med henne till en larare som forde henne till sjukhus. Jag hoppas verkligen att det inte var allvarligt.

 Tank att vi ar har... Tank att vi har haft var forsta lektion.. Vi lar oss minst lika mycket av de som de lar sig utav oss om inte mer. Vi kan knappt forsta det har, det maste nog smalta in lite till. Ikvall ska vi titta pa Afrikansk dans! Internettiden ar slut nar som, inga bilder idag. Det kommer massor sen :D

Ciao!



Kommentarer
Postat av: Malou

låter helt amazing! ni får ta massa bilder :)

2011-01-07 @ 11:35:04
Postat av: Linda M09

fan vad härligt det låter!!

Hoppas de reestrerade dagarna går bra också :D



P&K

2011-01-09 @ 00:12:50
URL: http://meckii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0