Torsdag


Forsenat inlagg.. fran torsdagen



Daniel>

Mest händelserika dagen hittills.
Idag åkte vi till skolan vid cirka 9.30 som avtalat. När vi kom fram och skulle hämta stereon vi har med oss så var inte miss Lowe på sitt kontor utan vi möttes istället av en lärare som hänvisade oss till ett annat kontor.

Vi fick träffa vad jag tror är vicerektorn på skolan och även ms Lowe’s son var där. De kunde våra namn så man kände sig lite dum när man inte kom ihåg deras..
Aja, vi gick in i biblioteket där vi hade lektionen första dagen men eftersom att det inte fanns någon kontakt till stereon där så förflyttades vi till en av de andra byggnaderna där det fanns betydligt mer plats.
De sa även till oss att det skulle vara med lärare under lektionen som skulle titta så att de kunde följa upp och fortsätta lite med det vi påbörjat när vi åker hem.

Som tur var (eller om det nu är rätt att säga) så fick vi träffa samma klass som igår. Även de hade lärt sig våra namn men roligast är nog att de tycks tycka att Daniel är lika svårt att uttala som jag tycker att en del av deras är. Sarah lärde de sig direkt.

Vi körde återigen sifferleken och det är ett koncept som fungerat lika bra på lektionerna jag håller där hemma i Sverige, som här. Tror det är ganska bra för åldersgruppen och alla hänger med. Skillnaden är dock att vi valt siffror här istället för deras namn som jag gör vanligtvis. Antar att ni förstår varför, heh.
Nytt för idag blev "Tåget". Hade aldrig hört talas om det innan vi påbörjade våra lektionsupplägg för någon månad sedan men vi hittade den i papprena vi fick låna av Ina. Man "åker" tåg och landar på en plats där man ska röra sig på ett speciellt sätt. Det blev lite konstigt eftersom att jag och Sarah är vana vid att man blandar pojkar och flickor men här ställde sig alla pojkar efter mig och flickorna efter henne. Om jag förstår det rätt så har de lite mer könsuppdelat än vad vi i Sverige har och Sarah har även läst att pojkar prioriteras att gå i skola framför flickorna.
"Magiska lådan" fungerade bättre idag eftersom att vi gick runt i cirkeln och lät varje barn välja men när 22 ungar ska få välja varsitt så tar det ganska lång tid och de blev lite rastlösa fram mot sisådär att tolfte barnet fick välja.
Sist på lektionen lärde vi (jag höll i den idag och Sarah igår) en kort dans kombo.
De verkade tycka det var kul och det är roligt och positivt att alla vill stå nästan på varandra och längst fram. När jag var yngre så var alla rädda och för blyga för att stå längst fram och Sarah hade liknande erfarenheter från Kristianstad så det är bara roligt att de vågar. Lite problem bara när man ska förklara för dem att de ska sprida ut och man sätter de på platser så att de får mer utrymme och de ändå sugs upp mot en. Det gick i alla fall bra. Alla hängde med bra och lärde sig snabbare än väntat. Sjukt roligt och blir riktigt pepp på att fortsätta undervisningen på måndag!
Vi fick bra respons från deras lärare efteråt. De tyckte vi hade bra upplägg och barnen verkade lära sig och ha roligt så man åkte därifrån nöjd.

Hann komma hem till rummet och dumpa onödiga grejer innan vi åkte för att titta på krokodiler och apor. Men tänker inte skriva om det.
Istället tänkte jag berätta att det vi fick se på vägen när vi åkte var helt sjukt. Man trodde att man hade sett fattigdom sedan igår och förrgår men när vi åkte till krokodilparken så fick vi verkligen se fattigt fattigt fattigt på vägen dit. Hyddor uppbyggda av plåt och skrot. Där bodde alltså människor och längs vägkanterna gick avloppsrännor som stank ända in i bilen.
Det var nästintill att man fick ett psykbryt när man kom fram. För att inte deppa ihop försökte jag fokusera på annat men det var svårt och Sarah kunde inte sluta tänka på det så vi blev off resten av dagen..

Ännu värre blev det senare på eftermiddagen när vi stannade med vår guide för att lämna pennor till barn i ett annat fattigt kvarter. Först var det några barn som fick syn på vår bil och sprang till oss för att be om flaskor att panta eller andra gåvor men det tog några sekunder och sen var det fullt med andra där. När jag höll i pennorna och skulle ge dem en var började de sparka på mig och framförallt varandra. Armbåga varandra i ansiktet, knuffas och bitas och drog i kläderna. Guiden kom och fick hjälpa mig ifrån dem och när jag kommit loss så var de på Sarah och drog i hennes fingrar trots att hon inte höll i något. Riktigt läskigt..
Som jag sa till henne sen.. I Sverige trängs folk och blir djuriska för att få bästa platserna i bussar och tåg eller när det är mellandagsreor men här är det fullt slagsmål för att få en penna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0