Senegal och Afrikansk dans

Sarah:

Igar var vi i Senegal och sag massa djur och tog manga haftiga bilder som tyvarr inte kan laddas upp for tillfallet. Pa vagen hem kopte vi 50 kg ris for att ge bort till en familj. Byarna har ar extremt fattiga, jag och Daniel blev chockade av hur det var pa vagen till skolan, och nu fick vi se hur det verkligen ar inat landet. Det blev mycket kanslor och svart att ta in. Nar vi satt i bilen kom barn och drog i en och fragade efter pengar... Man vet inte var man ska ta vagen eller ens titta nagonstans nar man inte kan hjalpa alla, hur mycket man an vill kunna hjalpa varenda en ar det omojligt. Det kandes likadant nar vi gav bort riset. Det var jattefint att kunna ge bort en hel manads mat till en familj men alla andra familjer da? De bor familjer pa 10 pers i sma, sma plat-byggnader.. Familjen vi gav riset till blev nog chockade, de sa inte sa mycket men uppskattade det och barnen fick ocksa pennor och papper och t-shirts. Traffade en dansk kvinna pa vagen som jobbar som volontar for att hjalpa gatubarnen. Hon informerar om manskliga rattigheter och jobbar for att forhindra bland annat prostitution. Hon hade sa mycket att beratta och vi bytte mail och ska halla kontakten. Hon sa: " We cant change the world but we can change one persons world" Vilket var jattefint sagt. Av att ge nagot till en person gor sa att infon sprids vidare och hjalper fler manniskor. Inspirerande tjej.. :)

Haromdagen var det en show med afrikansk dans. Haftigt! Man drogs verkligen med i rytmerna, kul att se dans som ar specifik for Gambia. De skakade loss och sjong. I slutet drogs jag och Daniel upp pa scenen, kandes obekvamt forst. Jag kande mig inte hemma i deras stil tankte jag och tankte att jag antagligen skulle se ut som en stel pinne bredvid de dansarna. Men fan vad roligt det var, vi slappte loss och jag struntade i om jag sag fanig ut, hastsvansen akte av och vi dansade pa. En av tjejerna visade nagra grunder som vi dansade med henne i mitten av en ring. Det var som en "battle" Man gick fram en och en eller tva och tva i ringen och dansade medan de andra stod och slog pa instrument och sjong. Efterat gick vi bak och pratade med de, hur trevliga som helst. De ville att vi skulle komma tidigare nasta torsag da de ska ha show for att lara oss lite dans. Shiiit vad glada vi var, somnade med ett leende pa lapparna den kvallen. Vi hade verkligen slappt loss, dansat sa att svetten bara rann och traffat fantastiska manniskor.

Daniel ska uppdatera om lektion nr 2 snart sa far ni lasa om det ocksa. Slut pa internet tid for idag. Imorgon ska vi undervisa lektion nr 3. SUPER!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0